Wednesday, April 6, 2011

KNP HITAM PUTIH

KUPASAN MENARIK TENTANG VIDEO ANWAR


komentar menarik dari charlieD ;

saya nak explain drp segi teknikal bila bercerita pasal camera dan video ni.

Hidden camera biasanya sangat kecil(lens nya mungkin sebesar duit 5 sen atu lebih kecil) dan menggunakan bateri jadi ia tidak berkeupayaan utk merakam dlm resolusi tinggi mcm 1920x1080 Full HD.

jadi imejnya adalah hitam putih dan biasanya menggunakan wide angle lens serta fix focus/tiada auto focus atau zoom. Itu adalah ciri-ciri hidden camera yg mana jika ciri-ciri sebaliknya,ia adalah CCTV camera (ccd/cmos besar,visual dlm warna,resolusi lebih tinggi dan mungkin juga mempunyai fungsi nightvision.. pun dlm hitam putih atau imej kehijaun).

Dan apabila merakam menggunakan hidden camera/spy camera selalunya imej kan kelihatan terherot atau distort terutama di tepi imej.

Contohnya pintu lurus menjadi melengkung,wajah atau fizikal manusia akan melengkung atau mengembang. Itu adalah kesan sekiranya menggunakan extreme wide angle lens.

Siapa pengguna SLR berpengalaman pasti faham apa yang saya sedang saya cakapkan ini. saya harap kepada mereka yg tiada pengetahuan tetapi nak juga megulas isu yg sedang panas
ini dapat sedikit ilmu yg tak seberapa ini.

No comments: